PROJEKT - Grace Jones

Projekt "Grace Jones" började som en liten idé under mitt första år på Hellidens Folkhögskola. Uppgiften gick ut på att designa en liten prototyp eller göra skissarbete på en gåva till en kvinnlig kulturskapare. 

När jag blev tilldelad en lapp med Grace Jones så var det ett namn som för mig var helt okänt. Jag gjorde därför mycket research kring henne och tittade bland annat på dokumentären Bloodlight and Bami från 2017 som handlade om Grace Jones karriär och privata liv. Min uppfattning om Grace är att hon på grund av sin bakgrund fått kämpa ensam för att ta sig framåt inom den tuffa musikbranschen. Jag bestämde därför att denna skoluppgift var tvunget att bli ett stort projekt, det är hon verkligen värd! 

Nedan kan ni läsa mer ingående i projektets syfte, process och resultat.

"Grace Jones is an American artist from Jamaica born in 1948. This dress is made for the fighter in her, to praise her for praising her own talent and work when nobody else believed in her, when everybody else worked against her. I think we all have something to learn from her."


- Mathilda Bergström

För att veta vilken slags gåva jag skulle ge till Grace Jones skapade jag mig ett syfte i projektet. Min tanke var då att på något sätt hylla denna underbara kulturskaparen. Jag undersökte då hur överklassen har hyllats genom tiderna och fastnade vid 1700-talets mode. På den tiden visades människors status via kläder och den högre adeln hade stora och pampiga klänningar, ju större kjol desto bättre. 

Projektet resulterade då i en 1700-tals inspirerad klänning med jamaikanska färger för att visa på hennes bakgrund!

"One creates oneself"

- Grace Jones

Process

Projekt "Grace Jones" är skapat i många olika tekniker, bland annat reaktiv färgning, screentryck, mönsterformgivning, sömnad och en del blandteknik. 

Nedan beskrivs en del av processen översiktligt, och även lite kring de olika teknikerna. 

Färger kan vara svårt... Jag brukar alltid göra en färgkarta av något slag. Det kan vara en bra start för att se hur färgerna förhåller sig till mönstret och för att koppla ihop färgerna med temat. Till Grace Jones valde jag denna gula, gröna och svarta färg. Det är inga färger som jag vanligtvis arbetar med men jag ville förmedla Grace Jones bakgrund och rötter i Jamaica.

När både mönster och färger var färdigt så var det dags för tryck. Totalt trycktes 7,5 meter tyg med hjälp av screentryck.

När ett mönster trycks på detta sätt så är måtten och främst koncentrationen otroligt viktigt för att få hela tyget att stämma i slutändan.

När man trycker ett flerfärgstryck behövs en ram för varje färg, därav trycker man hela tyget totalt 3 gånger då det är 3 färger. Ni kan läsa mer om screentryck här:

Mönstret som användes har jag formgett med inspiration från Jamaicas mönster och för att det verkligen ska bli något som ögat dras till. 

Grunden är ett vitt tyg som sedan fylldes med rektangulära former. Mönstret är upprepat då den ursprungliga rapporten endast är 20x20 cm. 

Det enfärgade tyget var från början begagnade vita lakan. Jag färgade dessa med reaktiva färger, den processen görs i tvättmaskinen. Man använder sig av reaktiv färg (som är som ett pulver som mäts upp i gram), salt och soda. Dessa ämnen reagerar med varandra och gör så att färgen fäster i tyget. Just dessa gröna tyger fick jag färga i två omgångar då jag tyckte att första färgningen blev alldeles fel grön, men efter en färgning till fick jag fram nyansen som jag eftersökte.

När tygerna var helt färdiga påbörjades en något krånglig men väldigt lärorik process, nämligen att göra egna mönsterdelar. Under skissarbetet till projektet har jag hela tiden fått nya idéer på hur slutresultatet skulle kunna se ut och nu kom jag till ett stadie där dessa bitar började falla lite på plats. Jag testade och testade och testade för att slutligen få det önskade resultatet. 

Totalt hade jag färgat 3 stora dubbellakan och tryckt 7,5 meter tyg och allt detta användes. Perfekt måttat! Jag använde också en hel del tyll, denna kapade jag i längder som var ca 20 cm breda. Totalt består klänningen av 140 meter tyll (20 cm bred).

När klänningen var färdigsydd tyckte jag att något saknades, jag började därför arbeta fram en huvudbonad. Här experimenterade jag väldigt mycket med olika material osv. Resultatet blev ett diadem gjord i kartong. Kartongen kläddes in i spillbitar från tygerna och jag skar ut mönster högst upp. Lite paljetter och tyll fick bli detaljerna.

Här är några bilder från den slutliga dokumentationen av projektet. Jag tycker att det är väldigt roligt att dokumentera mina projekt för att se resultatet i sina rätta miljöer och för att när som helst kunna gå tillbaka och titta på bilderna.

Har ni några frågor eller funderingar kring projektet får ni jättegärna kontakta mig här!


Fotograf: Mathilda Bergström

Modell: Mira Söderström

I butiken Mathilda Bergström Design är varje handgjord produkt en del av en noggrann och kreativ process. Varje material och varje detalj väljs med omsorg för att skapa unika och personliga handarbeten. Från designstadiet till färdig produkt strävar jag efter att erbjuda kunderna ett konstnärligt och unikt urval av produkter.